Resultaten duurzame inzetbaarheid in de branche
Evaluatie effectiviteit interventies duurzame inzetbaarheid en eigen regie 2024-2025
Het programma Sterk aan het Stuur ondersteunt werkgevers en werknemers in de taxi- en touringcarbranche bij het versterken van duurzame inzetbaarheid. In de periode april 2024 tot en met november 2025 is het programma voor de derde keer uitgevoerd, met steun van de MDIEU-regeling van het ministerie van SZW. Deze evaluatie, uitgevoerd door Bureau Bartels, brengt in beeld welk bereik is gerealiseerd, welke effecten deelnemers ervaren en welke lessen hieruit te trekken zijn voor de toekomst.
Op basis van gesprekken met werkgevers, enquêtes en interviews met werknemers en aanvullende raadplegingen in de periode tussen mei en december 2025, geeft het rapport een breed en genuanceerd beeld van de werking en meerwaarde van het programma.
Belangrijkste uitkomsten (highlights)
-
Wisselend gebruik van interventies
Het bereik van de interventies verschilt sterk. Sommige instrumenten zijn veel vaker gebruikt dan vooraf gepland, terwijl andere duidelijk achterblijven. Dit hangt samen met veranderende omstandigheden in de branche, zoals personeelstekorten en hoge werkdruk. -
Verschuiving in behoeften
Tijdrovende interventies voor werkgevers (zoals bedrijfsbezoeken en quick scans) worden minder benut, terwijl er juist grote behoefte is aan ondersteuning bij goed werkgeverschap, mentorschap en werkplekscans.
Bij werknemers is de belangstelling voor stress, vitaliteit en voedingsadvies sterk toegenomen, terwijl loopbaanbegeleiding minder wordt ingezet. -
Zeer positieve waardering
Zowel werkgevers als werknemers beoordelen alle gebruikte interventies (zeer) positief. Er is nauwelijks behoefte aan inhoudelijke aanpassingen; de meerwaarde zit vooral in het blijvend toepassen van wat men leert. -
Brede en concrete effecten
Werkgevers ervaren meer kennis, betere gesprekken over inzetbaarheid en meer inzicht in behoeften van medewerkers.
Werknemers geven aan gezonder te leven en werken, bijvoorbeeld door meer te bewegen, gezonder te eten of bewuster om te gaan met werkhouding en leefstijl. Vooral individuele trajecten leiden tot duurzame gedragsverandering. -
Positieve bijdrage aan duurzame inzetbaarheid
De interventies dragen volgens deelnemers bij aan langer, gezonder en prettiger werken. Tegelijkertijd erkennen werknemers dat duurzame inzetbaarheid ook afhankelijk is van andere factoren, zoals werkomstandigheden en werkgeversbeleid. -
Weinig aanvullende wensen
Er is brede tevredenheid over het huidige aanbod. Enkele aanvullingen die worden genoemd, richten zich vooral op ergonomie, gezond bewegen en mensgerichte vaardigheden. -
Belangrijke lessen voor de toekomst
Het rapport adviseert om blijvend aandacht te houden voor duurzame inzetbaarheid, het aanbod van interventies overzichtelijker te maken, goed aan te sluiten bij ontwikkelingen in de branche en contact met deelnemers ook na afloop van interventies te onderhouden.
Meer weten?
Lees het volledige rapport voor een uitgebreide toelichting op de resultaten, analyses en lessen voor de toekomst.
Resultaten arbeidsmarktonderzoek duurzame inzetbaarheid 2020-2021
De sociale fondsen voor de touringcar- en taxibranche – Fonds Scholing en Ordening voor het Besloten Busvervoer (Stichting FSO) en Sociaal Fonds Mobiliteit (SFM)1 – hebben in 2020 het programma ‘ Sterk aan het Stuur’ gelanceerd onder bedrijven en medewerkers. Naast allerlei gratis activiteiten die medewerkers in de branches gratis kunnen doen bestaat het project uit een arbeidsmarkt-onderzoek. In het onderzoek zijn zowel werknemers als werknemers bevraagd op onderwerpen die te maken hebben met Duurzame inzetbaarheid/gezondheid en vitaliteit.
> Download 1-meting
> Download 0-meting
> Download factsheets 0-meting
Het arbeidsmarktonderzoek heeft twee meetmomenten. De eerste meting (0-meting) was begin 2020. De eindmeting (1-meting) volgde aan het eind van het project in 2021. De 0-meting is de basis waartegen de uitkomsten van de eindmeting uiteindelijk afgezet worden. Zo kan gekeken worden of de activiteiten effect hebben gehad.
Hieronder wat opvallende uitkomsten uit de 0-meting:
- Bijna 65% van de werkenden in de touringcar- en taxibranche is 51 jaar of ouder. 30% is 61 jaar of ouder.
- Ongeveer de helft van de werkgevers heeft zich naar eigen zeggen het afgelopen jaar actief ingezet voor de gezondheid van medewerkers. Bijvoorbeeld door het stimuleren van meer bewegen en gezondere eetgewoonten. Een behoorlijk groot deel van de werkgevers – 40%- ondervond op dit vlak wel moeilijkheden. Medewerkers hebben zelf ook een verantwoordelijkheid en werkgevers vinden dit een lastig spanningsveld. Maar …. ‘Slechts’ 15% van de medewerkers – die zelf al stappen op dit terrein ondernam – voelde zich hierbij gestimuleerd door werkgevers.
- De meeste medewerkers geven aan hun werk goed te kunnen combineren met de situatie thuis. Voor medewerkers in de taxibranche en bij de combinatiebedrijven ligt dit aandeel op zo’n 80%. Onder de touringcarmedewerkers ligt dit percentage lager. Naast roostering en planning zijn onregelmatige werktijden en seizoensdrukte de oorzaak hiervan.
- Het overgrote deel van de medewerkers – circa 80% – ervaart invloed op hun roosters en werktijden. Wel blijken roosters geregeld op het laatst nog te kunnen wijzigen.
- Loopbaan en ontwikkeling kan via gesprekken tussen werkgever en werknemer bevorderd worden. Daarom is ook onderzocht in hoeverre deze dialogen plaatsvinden in de praktijk. Van de werkgevers voert 70% dergelijke gesprekken, tegenover zo’n 60% van de medewerkers. Medewerkers zijn (zeer) positief over de gevoerde gesprekken met hun werkgevers. Zij drukten dit uit met gemiddelde cijfers van 7,2 (touringcar), 8,1 (taxi) en 8,4 (combinatiebedrijven).
- Aanwijzingen voor financieel moeilijk rondkomen bestaan uit loonbeslagen en extra bijbanen onder medewerkers. Beide aspecten zijn helaas duidelijk terug gezien. Ruim 4 op de 10 werkgevers had het afgelopen jaar met loonbeslagen te maken. Daarnaast zijn bijbanen geen uitzondering onder medewerkers.
De effecten van de coronacrisis zijn niet nog niet meegenomen in de 0-meting omdat werkgevers en werknemers voor maart 2020 bevraagd zijn.
Aandeel medewerkers dat afgelopen half jaar stappen ondernam op vlak van gezondheid 
Aandeel medewerkers dat afgelopen zes maanden stappen zette om rooster te verbeteren

1 Dit is per 1 januari 2020 de nieuwe naam van het voormalige Sociaal Fonds Taxi (SFT}.
