De Arbocatalogus ‘Gezond aan het stuur’ is bestemd voor werkgevers en werknemers in een taxibedrijf. Hierin staan afspraken over veiligheid in de taxi en hoe u lichamelijke overbelasting kunt voorkomen. Voor iedere medewerker zijn er oplossingen en tips om het werk gezond te houden. Bijvoorbeeld wat u kunt doen als u een agressieve klant heeft. Of hoe u rugklachten kunt voorkomen.

Wat is het?

De arbocatalogus is vastgesteld door sociale partners KNV Taxi, FNV Taxi en CNV Vakmensen. De arbocatalogus is van toepassing op werkgevers en werknemers in het taxivervoer en is goedgekeurd door de Inspectie SZW (voorheen Arbeidsinspectie).

Niet vrijblijvend

De arbocatalogus is niet vrijblijvend. De Arbowet verplicht bedrijven om zorg te dragen voor goede arbeidsomstandigheden. In de arbocatalogus staan oplossingen voor de onderwerpen veilig in de taxi en fysieke belasting. Deze helpen werkgevers en hun medewerkers om de wet na te leven.

De Inspectie SZW (voorheen Arbeidsinspectie) gebruikt de catalogus als uitgangspunt voor inspecties in de branche. Een bedrijf mag kiezen of en welke oplossingen uit de arbocatalogus worden gebruikt. Kiest men ervoor de oplossingen niet of gedeeltelijk te gebruiken dan moet in dat geval bij een controle kunnen worden aangetoond dat de eigen oplossingen aan de wettelijke vereisten voldoen.

Voor wie is het?

De arbocatalogus is voor zowel werkgevers als werknemers in de taxibranche. Er zijn een aantal oplossingen die rechtstreeks te gebruiken zijn voor en door werknemers (chauffeurs, centralisten en planners).

Hieronder vindt u de belangrijkste oplossingen waar u als medewerker zelf mee aan de slag kunt.

Oplossingen voor chauffeurs

De arbocatalogus bevat veel tips en oplossingen voor chauffeurs, maar ook een aantal voor centralisten en planners. Welke informatie op dit moment voor u geschikt is,  hangt af van uw functie of uw situatie. Misschien merkt u als chauffeur dat het tillen van bagage niet meer zo makkelijk gaat als vroeger. En wilt u weten of hier hulpmiddelen voor zijn.

Of u vraagt zich af hoe u het beste kunt omgaan met veeleisende klanten. Ook als u uw geduld verliest. Niet altijd is er gelijk een antwoord of oplossing. Maar u kunt zelf wel van alles doen. Ook voordat er klachten of problemen ontstaan. Zo blijft u gezond aan het stuur. 

  • Incidentenwijzer
  • Agressie de baas!
  • Veiligheidstips voor chauffeurs
  • Risico's in kaart
  • Meldingsformulier agressie-incident
  • Praktijkrichtlijnen fysieke belasting
  • Tilhulpmiddelen
  • Stoeltoets
  • Rugboekje
  • Kofferbaksticker
  • Pictogramkaart
  • Meldingsformulier agressie leerlingenvervoer
  • Overeenkomst ouders leerlingenvervoer
  • Taxipaspoort
  • Bedrijfstraining Omgaan met agressie in de taxi
  • Internetcursus Omgaan met agressie in de taxi
  • Bedrijfstraining Gezond werken in de taxi
  • Internetcursus Gezond werken in de Taxi

Oplossingen voor centralisten en planners

Centralisten en planners zijn de spil van het taxibedrijf. Als contactpunt voor chauffeurs speelt u een belangrijke rol bij het verdelen van de werkdruk en het beheersen van onveilige situaties. Door een goede planning kunt u stress onder chauffeurs beperken. Bij onveilige situaties, zoals een ongeluk of een agressie-incident, kunt u hulp inschakelen. En opvang en nazorg bieden.

  • Werkplekonderzoek
  • Praktijkgids Opvang en nazorg
  • Incidentenwijzer
  • Veiligheidstips voor centralisten en planners
  • Meldingsformulier agressie-incident
  • Praktijktraining opvang en nazorg
  • Bedrijfstraining Omgaan met agressie in de taxi
  • Internetcursus Omgaan met agressie in de taxi